کد مطلب:224605 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

پیشنهاد اجرای نماز عید فطر
در سال 202 هجری با اصرار مأمون قرار شد مراسم اجرای نماز عید فطر توسط امام رضا انجام گیرد. باز هم امام برای این كه بفهماند حاضر نیست آلت بی اراده برای اجرای مقاصد دستگاه خلافت باشد، از پذیرفتن این پیشنهاد امتناع كرد. حاضر نبود كارهای اساسی را كه به دست دیگران است نادیده بگیرد واز میان آن همه مسئولیت ها و مقررات اسلامی تنها به انجام مراسم و امور مصلحتی قناعت كند و بگوید همین مقدار هم غنیمت است كه به ما احترامی می گذارند و نمازی چنین با عظمت برگزار می شود.!

اما مأمون در برابر استنكاف امام، اصرار كرد كه به هر ترتیب، مصلحت در این است كه آن حضرت نماز را



[ صفحه 46]



برگزار كند.

در مرحله ی بعد، امام پیغام فرستاد:

«بنابراین به همان گونه كه پیغمبر اسلام نماز عید را برگزار می كرده است اجرا خواهد كرد.»

پیشنهاد جالبی بود، زیرا مدتها بود مردم این مراسم را با خلفا می گذراندند. آنها هم كه فقط به تشریفات قناعت می كردند و نماز و خطبه شان، روح اصیل اسلامی را نداشت.

مسلمین قرن دوم هم اطلاع نداشتند كه پیغمبر در این زمینه چگونه عمل می كرده است.

آنان خلفا و والیان را دیده بودند كه با زر و زیور و در سایه ی مراقبت نگهبانان مسلح و قراولان خوش لباس و دم و دستگاههای پر تشریفات، می آمدند و نماز عیدی می خواندند و بعد از آن هم خطبه ای سطحی و مصلحتی، با تكرار كلمات خاصی خوانده می شد و به همین دل خوش می داشتند و می رفتند.

مأمون هم به همین تصور، مركب مخصوص و موكب مجلل برای حضرت رضا فرستاد، تا همه با شكوه و جلال كامل به نماز بروند.! فرماندهان سپاه، قضات عالی مقام علما و دانشمندان و بزرگان هر یك به فراخور حال و مقام، سوار بر مركبهای آراسته، منتظر بودند تا امام رضا هم با وضعی مشابه بیرون آید و بر مركب مجللی كه خلیفه فرستاده است سوار شود، جلو بیفتد و همه با هم بروند و مراسم را انجام دهند.!



[ صفحه 47]